איך לבחור צמיג לאופני הרים MTB

Wolfpack מציגים: המדריך המקיף לבחירת צמיגי MTB – כך תמצאו את הצמיג המושלם לרכיבת שטח. איך בוחרים את הצמיג הנכון לאופני הרים? המדריך של Wolfpack מסביר את כל מה שצריך לדעת – מההבדלים בין סוגי הצמיגים ועד לפרמטרים קריטיים כמו אחיזה, דפוס סוליה, רוחב הצמיג, משקל ולחץ אוויר. בין אם אתם רוכבים בשבילים טכניים, סינגלים מאתגרים או מסלולי דאונהיל, כאן תמצאו טיפים מעשיים להתאמת הצמיג לסגנון הרכיבה שלכם, כדי לשדרג את הביצועים וליהנות מחוויית שטח מושלמת.

לבחירת צמיגים מתאימים לאופני הרים יש השפעה משמעותית על הביטחון, הביצועים וההנאה שלך מהרכיבה, אך בעיקר על האופן שבו האופניים שלך מתמודדים עם סוגי השבילים והמסלולים השונים ומספקים אחיזה טובה ובטוחה. עם מגוון הצמיגים והאפשרויות הקיימות כיום בשוק, בחירת סט צמיגים מתאים עבורך יכולה להיות מאתגרת. לכן, הכנו מדריך פשוט אך מקיף שיעזור לך להבין את העקרונות הבסיסיים לבחירת הצמיגים המתאימים ביותר עבורך וסגנון הרכיבה שלך.

המדריך מתמקד בנושאים כמו גודל הגלגל, דפוס הדריכה, רוחב הצמיגים והיתרונות של טכנולוגיית טיובלס – צמיגים ללא פנימיות. בין אם הצורך שלך הוא בהחלפת צמיגים בלויים או שדרוג שישפר את חוויית הרכיבה, אנו מקווים שמדריך זה יעזור לך לבחור את סט הצמיגים המתאים ביותר עבורך.

מה עלי לדעת לפני בחירת צמיג MTB חדש

בחירת הצמיג הנכון לאופני הרים מתחילה בהבנה של הצרכים וסוג הרכיבה שלך. מספר נקודות חשובות שכדאי לקחת בחשבון הם:

גודל הגלגל: יש לבדוק את גודל הגלגל והצמיגים שכבר מותקנים על האופניים שלך.

סוג השבילים: על איזה סוגי שבילים תרכב.י בדרך כלל – שבילים סלעיים, שבילים יבשים או בוציים.

מטרות הצמיג החדש: שיפור אחיזה? מהירות? או פתרון לבעיה שהייתה עם הצמיגים הישנים?

א. התאמה לגודל הגלגל (קוטר החישוק)

צמיגי אופני הרים מגיעים בשלושה גדלים עיקריים: 29 אינץ', 27.5 אינץ', ו-26 אינץ'.

את גודל הצמיג המתאים ניתן לקבוע על ידי קריאת הנתונים המופיעים בדופן הצמיג הקיים. שם תימצא מידה כמו:

29×2.4 – המספר הראשון (השמאלי בדר"כ) מציין את קוטר הגלגל באינצ'ים, והשני את רוחב הצמיג גם כן באינצ'ים.

חשוב מאוד לוודא שהצמיג החדש שלך תואם לקוטר הגלגל המורכב על האופניים שלך.

יש לשים לב שלפעמים הגלגל הקדמי שונה בגודלו מהגלגל האחורי!

ב.  בחירת רוחב הצמיג

רוחב הצמיג משפיע באופן ישיר ומיידי על הביצועים של האופניים שלך בשטח.

רוחב רחב יותר (2.4 אינץ' ומעלה): מספק יציבות ואחיזה משופרת, מתאים לשבילים טכניים, סלעיים או בוציים.

רוחב צר יותר (2.1–2.3 אינץ'): אידיאלי לרכיבות מהירות או שבילים יבשים ומהודקים.

בעת בחירת צמיגים חדשים:

  • מומלץ לשמור על הרוחב הקיים: הדרך הפשוטה היא לבחור צמיגים באותו רוחב כמו אלו שכבר יש לך.
  • שינוי רוחב: אם ברצונך לשנות את הרוחב ב-0.2 אינץ' או יותר, יש לוודא שהחישוק תומך ברוחב הצמיג החדש.
  • מפרט חישוקים: ברוב החישוקים מופיעים שם המותג והדגם. ניתן לחפש באינטרנט מידע או מפרט החישוק כדי לדעת אילו רוחבי צמיגים מתאימים לגלגל שלך.

יש לשים לב ולבדוק את רוחב דפנות החישוק של הגלגל שלך כדי לוודא שרוחב הצמיג החדש יתאים אליו.

על גבי החישוק עצמו בדרך כלל מוטבעים נתונים הכוללים את רוחב החישוק. לדוגמה: 30mm או i25, כאשר ה-"i" מסמל את הרוחב הפנימי (Internal Width). אם המידע לא מופיע, ניתן לבדוק את מפרט הדגם באתר היצרן או בחוברת שהגיעה עם האופניים שלך.

כמו-כן ניתן למדוד את רוחב החישוק באופן ידני:

שלב ראשון: הסרת הצמיג מהחישוק.

שלב שני: בעזרת סרגל או קליבר, יש למדוד את הרוחב הפנימי של החישוק – המרחק בין שתי הדפנות הפנימיות של החישוק – האזור שבו יושב הצמיג.

תוצאה: המספר שיתקבל הוא רוחב החישוק הפנימי, לדוגמה, 25 מ"מ או 30 מ"מ.

כמובן שניתן גם לפנות לחנות אופניים מקצועית אשר יבדקו את מידת החישוק באופן מדויק.

מה חשוב לדעת על רוחב החישוק?

חישוקים צרים (20–25 מ"מ): מתאימים לצמיגים צרים יותר, לרוב לרכיבות XC (קרוס-קאנטרי).

חישוקים רחבים (30 מ"מ ומעלה): מספקים יציבות טובה יותר ואידיאליים לצמיגים רחבים, לשבילים טכניים או רכיבות דאונהיל.

בחירת רוחב החישוק הנכון תורמת להתאמת הצמיגים ולביצועים טובים יותר בשטח.

בדיקת מרווח שלדת האופניים המתאים לצמיגים שלך

כדי לוודא שהצמיגים החדשים יתאימו לאופניים שלך, יש לבדוק את המרווח בנקודה הצרה ביותר בין גבולות המסגרת של שלדת האופניים באזור בו יותקן הצמיג. מידה זו תאפשר לך לדעת את רוחב הצמיג המקסימלי המתאים לשלדה.

מפרט יצרן: במרבית המקרים באתר היצרן של האופניים שלך יופיע בדרך כלל המידע על רוחב הצמיג המרבי אשר מתאים לשלדה הקיימת לדגם ומידת האופניים הספציפיים שלך.

בדיקה פיזית: ניתן להסתכל על הצמיגים הקיימים המתוקנים על האופניים ולשים לך כמה מקום נשאר בין הצמיג למסגרת (במיוחד ליד צינור המושב או משענת השרשרת לגלגל אחורי או צידו העליון של המזלג בגלגל קדמי). אם המרווח קטן מאוד, ייתכן שלא תתאפשר התקנת צמיג רחב יותר.

כמובן שניתן גם לפנות לחנות אופניים מקצועית אשר יבדקו את רוחב הצמיג המקסימלי המתאים באופן מדויק.

מידות צמיגים לאופני הרים לפי סגנון הרכיבה

סגנון רכיבהגודל צמיג מומלץ
XC קרוס קאונטרי1.9”-2.2”
Trail / All Mountain2.3”-2.6”
Enduro / Downhill2.4”-2.6”
Plus / Mid-fat2.8”-3.5”
Fat3.5”<

רוחב הצמיגים באופני הרים משתנה בהתאם לסגנון הרכיבה, בדרך כלל בין 1.9 אינץ' ל-5 אינץ'. רוחב הצמיג משפיע באופן מאוד משמעותי ומורגש  על מהירות, משקל ואחיזה, ולכן חשוב לבחור את הצמיג המתאים ביותר לסגנון הרכיבה שלך.

רוחב נפוץ: 1.9-2.25 אינץ'.

מאפיינים: צמיגים קלים עם התנגדות גלגול נמוכה המיועדים לשבילים חלקים ומהודקים עם דגש על מהירות ופחות על טכניות.

שימושים: אידיאליים למרוצים או לרכיבה בשבילים מהירים עם הרבה דיווש.

רוחב נפוץ: 2.3-2.6 אינץ'

מאפיינים: מספקים איזון בין מהירות, אחיזה ועמידות. מתאימים למגוון רחב של תנאי שטח, משבילים קלים ועד לשטחים טכניים.

שימושים: הבחירה הטובה לרוכבים שמחפשים צמיגים רב-תכליתיים.

רוחב נפוץ: 2.4-2.6 אינץ'

מאפיינים: מיועדים לשטחים אגרסיביים המחייבים אחיזה ועמידות. מתאימים למגוון רחב של תנאי שטח מאתגרים הכוללים לשטחים טכניים, שורשים, סלעים וקפיצות גבוהות.

שימושים: הבחירה הטובה לרוכבי אקסטרים שמחפשים צמיגים עמידים וקשוחים.

רוחב נפוץ: 2.8-3.5 אינץ'

מאפיינים: שטח מגע גדול עם הקרקע, המספק אחיזה וציפה טובים יותר בשבילים רכים או טכניים. הקוטר האפקטיבי דומה לעיתים לקוטר גלגל גדול יותר (לדוגמה, צמיג 27.5×3 דומה בקוטרו ל- 29×2.25).

שימושים: מושלמים לתנאים מאתגרים כמו שבילים חוליים או שטחים רטובים.

רוחב נפוץ: 3.5 אינץ' ומעלה

מאפיינים: נפח אוויר גדול ואחיזה מעולה בשטחים רכים במיוחד כמו חול, בוץ או שלג. צמיגים אלה מותאמים למסגרות ולחישוקים ייחודיים.

שימושים: רכיבה בתנאי שטח קיצוניים שבהם אחיזה וציפה קריטיים.

טיפ: לפני מעבר לצמיג רחב יותר, יש לוודא שהמסגרת והחישוקים שלך מתאימים לצמיג הנבחר

ג.  בחירה בין צמיגי טיובלס לצמיגים עם פנימית

רוכבי אופני הרים יכולים לבחור בין שני סוגי צמיגים עיקריים:

צמיגים עם פנימית: צמיגים אשר לתוכם יש צורך להוסיף צינור פנימי אטום (פנימית) אשר אליו מנפחים את האוויר.

צמיגי טיובלס: צמיגים אשר אינם דורשים שימוש בפנימית, נצמדים אל דפנות החישוק והאוויר מנופח ישירות לחלל בין הצמיג לחישוק. לחץ האוויר מצמיד את הצמיג לדפנות החישוק וכך נוצרת האטימות הנדרשת. מקובל להשתמש בצמיגים אלו בחומר איטום נוזלי (ג'יפה) אשר מתקשה באופן אוטומטי בעת מגע עם אוויר בלחץ גבוה – תופעה אשר קורית בעת נקב או תקר בצמיג (פנצ'ר) ובכך נוזל האטימה "מתקן" את הפנצ'ר באופן מידי, בדר"כ ללא עצירת הרכיבה וללא כל התערבות מצד הרוכב.ת.

יתרונות צמיגי טיובלס:

פחות פנצ'רים: חומר האיטום שבצמיג סותם חורים קטנים באופן אוטומטי בזמן הרכיבה.

לחץ אוויר נמוך יותר: מאפשר רכיבה חלקה ואחיזה משופרת בשטח.

משקל קל יותר: חסכון במשקל לעומת צמיגים עם פנימית.

חסרונות צמיגי טיובלס:

התקנה מורכבת: ההרכבה הראשונית דורשת וידוא איטום החישוק על ידי סרט איטום בעיקר בנקודות החיבור של החישוק עם ה"השפיצים" של הגלגל. כמו-כן ניפוח ראשוני ייעשה בדר"כ על ידי מדחס אוויר או משאבת רצפה חזקה.

תחזוקה: שימוש באיטום נוזלי עלול להיות מלכלך.

לא. לא כל צמיג או חישוק מתאימים להפוך למערכת טיובלס. ניסיון להפוך צמיגים וחישוקים שאינם טיובלס לכאלה, מלווים בהתקנה מאוד מורכבת ושאינה מומלצת. עדיף לבחור צמיגים וחישוקים ייעודיים לטיובלס.

רכיבה בכבישים סלולים או שבילים קלים ומאוד מהודקים: יתרונות צמיגי טיובלס אינם באים לידי ביטוי באופן מלא.

פשטות: התקנה ותחזוקה קלים יותר ללא צורך בשימוש בנוזל איטום.

טיפ: לרוב הרוכבים בשטח בינוני (XC) ומעלה, צמיגי טיובלס הם הבחירה המועדפת. עם זאת, אם תנאי השטח או הציוד שלך מגבילים, פנימיות עדיין יכולות לשמש כפתרון יעיל.

ד.  בחירת תבנית דריכה ("סוליה" / "קוביות") לצמיגי אופני הרים

תבנית הדריכה (ידועה גם כ-"סוליה" או "קוביות") מתייחס למבנה הזיזים אשר גובהם עולה מעבר לחלקו החיצוני, העליון ביותר והשטוח של האזור בו כלוא האוויר בצמיג. זיזים אלו (הנראים כמו קוביות ומכאן כינויים – קוביות) מאורגנים באופן מוכוון ומחושב ומופיעים בתבנית סדרתית אשר חוזרת על עצמה לאורך כל היקף הצמיג. אותם זיזים הם גם אלה אשר באים במגע ישיר עם השטח הנרכב, ומכאן כינויים השני – סוליה (כמו בנעליים). מבנה תבנית הדריכה הינו גורם החשוב והמשמעותי ביותר בצמיג אשר משפיע ישירות על האחיזה, יעילות ומהירות הרכיבה. התאמת תבנית הדריכה לשטח הרכיבה תעזור לך להפיק את המיטב מהאופניים שלך.

סוגי תבניות דריכה לפי סגנון רכיבה

מאפיינים: תבנית צפופה וקוביות קטנות עד בינוניות.

מטרה: שילוב בין יעילות גלגול ואחיזה לשטח XC.

 

מאפיינים: תבנית מגוונת עם זיזים גדולים יותר ומרווחים ביניהם, בהשוואה לצמיגי XC.

מטרה: אחיזה טובה במגוון תנאים וסגנונות רכיבה שונים.

 

מאפיינים: זיזים גדולים ומרווחים עם חריצים עמוקים לפינוי בוץ.

מטרה: אחיזה מעולה בשטח תלול וטכני.

מאפיינים: תבנית דריכה מתונה, דומה לצמיגי XC או Trail, אך עם שטח מגע רחב יותר.

מטרה: מגע וציפה טובים יותר בשטח רופף.

מאפיינים: לרוב תבנית מתונה. צמיגים מסוימים לשטח מושלג כוללים דריכה אגרסיבית יותר.

מטרה: ציפה ואחיזה בשטח רופף כמו חול, בוץ או שלג.

מרכיבי תבנית הדריכה והשפעתם על הרכיבה

רכיבי משטח הצמיגים:

  • זיזים מרכזיים: נמצאים במרכז הצמיג ותורמים לאחיזה בעת רכיבה בקו ישר ודיווש.
  • זיזים צדדיים: ממוקמים בצדי הצמיג ומשפיעים על האחיזה בעת פניות.
  • גודל הזיזים: זיזים גדולים מספקים אחיזה טובה בשטח טכני, בעוד זיזים קטנים מאפשרים גלגול מהיר יותר בשבילים חלקים.
  • מרווח בין הזיזים: מרווח צפוף מפחית את התנגדות הגלגול ומתאים למשטחים קשים. מרווח רחב יותר מספק אחיזה בשטח רך ומאפשר ניקוי יעיל של בוץ.
  • עיצוב הזיזים: משפיע על היעילות והאחיזה. זיזים מחודדים מתאימים לשטח בוצי, וזיזים מדורגים (עם צד משופע) משפרים מהירות גלגול.
  • חתכים (סיפינג): חתכים קטנים בזיזים משפרים אחיזה וגמישות.

 השפעת תבנית הדריכה על הרכיבה שלך:

מהירות:

  • צמיגים עם זיזים קטנים וצפופים מתאימים לרכיבה מהירה במשטחים קשים, כמו שבילים מהודקים או חצץ.
  • דריכה חלקה משפרת את יעילות הגלגול.

אחיזה:

  • נדרשת אחיזה טובה לשליטה ובטיחות, במיוחד בשטח טכני.
  • זיזים בולטים ומעוצבים מספקים אחיזה משופרת על שבילים מאתגרים.

בלימה:

  • משטח דריכה אגרסיבי משפר את יכולת הבלימה, במיוחד בירידות תלולות או בבלימות פתאומיות.

התאמת תבנית הדריכה לסוגי השבילים השונים:

שבילים קשיחים (Hardpack):

  • צמיגים עם זיזים מרכזיים חלקים וצפופים וזיזים צדדיים מעט גבוהים יותר.
  • מתאימים למהירויות גבוהות ולשליטה בפניות.

שבילים רכים:

  • זיזים עמוקים ומרווחים חודרים לאדמה רכה.
  • המרווחים עוזרים לשחרר בוץ שנצמד לצמיג.

שבילים רופפים:

  • זיזים גדולים ואגרסיביים עם שטח מגע רחב.
  • מספקים אחיזה טובה על סלעים ושורשים.

שבילים בוציים:

  • זיזים גבוהים עם מרווחים רחבים לניקוי בוץ.
  • עוזרים לשמור על יציבות ואחיזה גם בתנאים דביקים.

הבנת מרכיבי תבנית הדריכה והתאמתם לסגנון הרכיבה והשטח תסייע לך לשפר את הביצועים והשליטה ברכיבה.

טיפים לבחירת התבנית הנכונה:

שטח רכיבה עיקרי: מומלץ להתאים את תבנית הדריכה לסוג השבילים והמשטחים המשמש את מרבית רכיבותייך.

סגנון רכיבה: לרכיבה הממוקדת במהירות – מומלץ לבחור בתבנית צפופה יותר. לרכיבה על שבילים טכניים – מומלץ תבנית עם זיזים גדולים ומרווחים יותר.

ניסיון אישי: הטיפ החשוב ביותר! אם יש לך צמיגים קיימים, ניתן להשוות את תבנית הדריכה שלהם ביחס לתבניות דריכה אחרות וזאת בהתאם לשיפורים הנדרשים עבורך.

ה.  מבנה הצמיג – מה חשוב לדעת

החומר והמבנה של צמיגי אופני הרים משפיעים על איכות הנסיעה, עמידות ואחיזה. להלן המרכיבים העיקריים של מבנה הצמיג שחשוב להכיר:

מעטפת הצמיג (Casing)

המעטפת היא הגוף העיקרי של הצמיג שמעניק לו את המבנה:

מהי מעטפת? שכבות חוטים ארוגות שמצופות בתרכובת גומי.

מדד TPI: Threads per Inch מציין את מספר החוטים לאינץ' במעטפת.

TPI גבוה (לדוגמה 120): משמעו צמיג קל יותר, גמיש ומגיב יותר.

TPI נמוך (לדוגמה 60): משמעו צמיג עמיד יותר בפני פגיעות ומכות.

חרוזי הצמיג (Beads)

החרוזים הם הקצוות שמחברים את הצמיג אל החישוק:

חרוזי תיל:

  • עשויים מפלדה דקה.
  • חזקים אך כבדים יותר ופחות גמישים.
  • מתאימים לשימושים כלליים או כפתרון זול.

חרוזים מתקפלים:

  • עשויים מסיבי פרה-ארמיד (קוולר) חזקים במיוחד אל עם זאת קלי משקל.
  • מתאימים לצמיגים הדורשים ביצועים, קלים לאחסון ונוחים לרכיבות מתקדמות.

הגנה מפני פנצ'ר (Puncture Protection)

שכבות מגן בצמיג מסייעות במניעת פגיעות ודקירות:

  • שכבת פולימר: תוספת עמידה שמיועדת למנוע חדירת חפצים חדים ורכים כמו קוצים.
  • שכבה עבה נוספת: עוזרת למנוע כניסת עצמים דוקרניים.
  • תרכובת עמידה: תרכובת עמידה בפגיעות ודקירות ממנה עשוי כל הצמיג
  • הגנה כזו מתאימה במיוחד לשבילים מאתגרים או תנאים קשים.

איך לבחור?

לרכיבה טכנית או תחרותית: בחרו בצמיג עם TPI גבוה וחרוזים מתקפלים להגברת ביצועים.

לשבילים יומיומיים או תנאים קשים: העדיפו TPI נמוך, חרוזי תיל, והגנה חזקה מפני פנצ'רים.

צמיגים עם תרכובת עמידה המרכיבה את כל הצמיג מספקת הגנה היקפית גם לצידי הצמיג – אזורים בהם בדר"כ לא ייעשה שימוש בשכבות הגנה.

שאלות נפוצות על צמיגי אופני הרים

  • כשהגומי מתייבש או נסדק, במיוחד לאורך הדופן.
  • כשהדריכה שחוקה, הזיזים קטנו, או הצמיג "מקריח" ואינו אוחז כמו פעם.
  • אם יש פנצ'ר גדול או קרע בצמיג, עדיף להחליפו כדי למנוע תקלות בהמשך.
  • המחירים נעים בין 100 ₪ לצמיגים בסיסיים ועד מעל 400 ₪ לצמיגים איכותיים לביצועים גבוהים.
  • צמיגים בטווח שבין 250 ₪ ל 350 ₪ מספקים איזון טוב בין מחיר לאיכות עבור רוב הרוכבים.
  • משך הזמן תלוי בעוצמת ותדירות הרכיבה.
  • רכיבה רגועה עשויה לשמור על הצמיגים לאורך זמן רב יותר אך עדיין קיימת שחיקת החומר ויובש.
  • רכיבה אגרסיבית, במיוחד על סלעים או שבילים שוחקים, תדרוש החלפה מהירה יותר, לעיתים אחרי עונה אחת.
  • המידה מופיעה על דופן הצמיג, למשל: 29×2.20 אינץ'.
  • 29: קוטר הצמיג באינצ'ים.
  • 2.20: רוחב הצמיג באינצ'ים.
  • כן, לרוב הצמיגים יש כיוון גלגול מתוכנן לשיפור אחיזה ובלימה.
  • על דופן הצמיג יש חץ שמסמן את כיוון סיבוב הגלגול.
  • אינסרטים לצמיגים עשויים מקצף עמיד ומוקשח ומגנים על החישוק מפני פגיעות ועל הצמיג מפני פנצ'רים.
  • מתאימים לרוכבים אגרסיביים שמחפשים הגנה נוספת.
  • לא תמיד נחוצים – מוסיפים משקל ומורכבים לתחזוקה.

הטווח המומלץ מופיע על הצמיג עצמו (PSI).

התאמות לפי צורך:

  • לחץ נמוך יותר (בתוך הטווח) משפר אחיזה ורכות.
  • לחץ גבוה יותר משפר מהירות ויעילות.
  • מומלץ להתחיל באמצע הטווח, ולהתאים לפי תחושת הנסיעה והשטח.

היתרונות שלנו

דילוג לתוכן